miercuri, 3 februarie 2010

I want my chicken soup!


Astazi: dezmat! Facem o supica de pui cu de toate. E buna pentru raceala si mai ales pentru serile de iarna cand vii inghetat de afara si ce te asteapta pe masa? O supa calda si hranitoare.. Nu-i asa ca zapada fara Craciun e o meschinarie totala? Ei bine, la polul opus se afla supica asta doldora de bunatati.
Pentru inceput, as vrea sa clarificam o chestie. Am citit si eu articolul acela din Good Food in care cineva il cita pe Jamie care spunea ca trebuie sa pui una-doua mirodenii si gata, altfel faci un talmes-balmes din mancare. Asta chiar e o regula de aur.
In mod obisnuit, eu nu ies din cuvantul lui Jamie. Dar de data asta, o sa-mi fac de cap. Voi umple oala ochi cu legume si cu toate aromele care imi plac. Adica toate. Nu contest ca e fantastic sa simti o nota dominanta de tarhon pe peste sau de rozmarin in carnea de miel. Dar uneori [cand e frig] vreau sa simt un buchet mai complex de arome, o combinatie surprinzaoare si incitanta de gusturi si de texturi care, laolalta, creeaza ceva nou, o supraputere a condimentelor!
Asadar, iata cum prepar eu supa de pui. Sa nu va speriati, lista de condimente e lunga, v-am spus ca am pus de toate. Dar ce deliciu, ce culoare!
Ingrediente:
- 1 kg carne de pui cu oase, taiata in bucati [in poza e pui de tara, parlit in prealabil]
- legume tocate: doua fire de praz, doi morcovi, un ardei, o sfecla, o radacina de patrunjel [eu asta am avut. adaugati si ceapa si varza daca aveti]
- condimente dupa gust: sare, piper, curry dulce, turmeric, usturoi pulbere, boia dulce, cardamon pulbere, sumac pulbere, fulgi de chilli
- o bucatica de 1 cm de ghimbir
- 5 catei de usturoi
- pasta de ardei iute [chilli sau peperoncino]
- sos de soia
- pasta de rosii
- sos dulce-acrisor
- susan alb
- susan negru
- foi de dafin proaspete, rozmarin proaspat
Se pune puiul la fiert in apa multa. Eu am pus patru litri de apa, ca sa fiu sigura ca nu scade prea mult, fiindca puiul de tara fierbe mai greu decat cel de la magazin.
Daca ati pus cumva prea multa apa, nu-i nimic: dupa ce a fiert carnea, scoateti cu polonicul surplusul si puneti-l separat la racit: tocmai v-ati preparat o supa de baza de pui [chicken stock]. E varianta sanatoasa a unui cub plin de E-uri. Dupa ce s-a racit, il congelati pentru a-l avea la indemana cand preparati o reteta care cere chicken stock sau cand vreti sa adaugati un plus de aroma mancarii. Chicken stock mai poate fi preparat si fierband varfurile aripilor de pui - cand gatiti mai multe aripioare, desigur.
*Daca nu vreti chicken stock, adaugati acum o cantitate de sare potrivita pentru cantitatea de apa din oala.
**Daca vreti chicken stock, adaugati sarea abia dupa ce ati scos surplusul de apa din oala. Chicken stock e intotdeauna nesarat.
Pana ce va da apa in clocot, aveti timp sa tocati legumele...


Cand apa va clocoti, se va forma o spuma alba la suprafata supei. Trebuie sa indepartati spuma cu lingura [spumuiti]. Nu arata prea grozav supa acum, dar stati sa vedeti ce vom face din ea!

Dupa ce ati indepartat toata spuma, scoateti cu polonicul surplusul de supa, cat sa aveti loc in oala pentru legume. Eu am scos un litru de chicken stock - exact cantitatea ceruta in majoritatea retelor. Iata-l:
Apoi, adaugati legumele peste apa in clocot si fierbeti-le pana cand ajung la consistenta dorita. Mie imi plac mai tari. In acest fel, isi pastreaza si culoarea.



In timp ce fierb legumele, dam pe razatoare ghimbirul si usturoiul. Daca vreti, le puteti zdrobi in mojar pentru a crea faimoasa ginger-garlic paste, un ingredient de baza din bucataria indiana. La aceasta combinatie vom adauga si o lingurita de pasta de chilli. Nu va speriati, nu veti lua foc! Gustul supei va fi perfect echilibrat, cu o nota usoara de iute spre final. Daca, dimpotriva, preferati sa fie foarte iute, puteti dubla sau tripla cantitatea de condimente picante.
In continuare, pregatiti-va condimentele ca sa le aveti pe toate la indemana. Le vom adauga la sfarsitul procesului de gatire, gustand din cand in cand din supa pentru a potrivi aromele. La sfarsit, daca simt ca lipseste ceva, pun cateva linguri de supa intr-o farfurie si adaug condimente putin cate putin, ca sa vad cum se schimba gustul. Oricum, iata un secret valabil pentru orice fel de mancare: daca vi se pare ca n-a iesit bine, sosul de soia va salva orice situatie. Va conferi oricarui aliment un gust minunat. Ma refer la sosul de soia light, adica mai putin sarat, cum e cel de la Heinz sau de la Kikkoman. E indispensabil in bucatarie.
Ar trebui sa apara si pasta de rosii in poza de mai sus: am pus doua linguri. Asadar, cand legumele au capatat consistenta dorita, adaugam combinatia de usturoi-ghimbir-chilli, pasta de rosii, sosul de soia si sosul dulce-acrisor. Adaugam si condimentele, amestecam bine, gustam si potrivim aromele daca e nevoie, apoi stingem focul. Si gata!
Daca sunteti foarte raciti, serviti cu usturoi. Pofta mare!
Si in caz ca v-am speriat totusi cu combinatia de condimente, sau daca sunteti in continuare exclusiv adeptii regulii "aromei unice", dati-mi voie sa-mi clarific punctul de vedere: mie imi place Mark Knopfler. Imi plac si Eric Clapton si Phil Collins. De Sting si Elton John nu mai spun. Fiecare dintre ei e uimitor de unul singur. Dar ce se intampla cand fortele lor muzicale se combina? Ei bine...




Man, was that great or what? Now go make some crazy awesome soup!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Related Posts with Thumbnails